1965
W styczniu 1965 r. zaświtała możliwość zorganizowania rejsu zagranicznego do Norwegii, Szwecji, Danii. Kapitanić miał Morzycki. Aktyw sekcji od razu zabrał się do pracy organizacyjnej, która stała się faktem dokonanym dnia 15.06. Członkowie sekcji, którzy jako pierwsi przekroczyli w rejsie Bałtyk i widzieli porty zagraniczne to następujący koledzy: Jerzy Morzycki, Barbara Morzycka, Andrzej Flakowski, Mieczysław Michalski, Andrzej Biesiekierski, Ryszard Wabik, Leszek Chajdaś, Andrzej Bednarek, Bronisław Rybicki, Zygmunt Giera, Zbigniew Rymaszewski i Zbysław Wróbel.
Sezon nawigacyjny rozpoczął się startem naszego jedynego Finna na Mistrzostwach Okręgu Seniorów w klasie Finn. Regaty, które odbyły się 13.06 w Turawie przyniosły naszemu sternikowi J. Twardowskiemu w ogólnej punktacji III miejsce.
Regaty, które obyły się dnia 26.06 w Otmuchowie wykazały, że nowy narybek słabo zna meteorologię i wszystkie łodzie miały wywrotki. Dnia 27.06 odbyły się pierwsze regaty w klasie Cadet, w których zwyciężył ster. Kazimierz Chajdaś. Były to pierwsze regaty w tej klasie na jeziorze Otmuchowskim. Mistrzostwa Okręgu Seniorów w klasie Omega rozegrane w Otmuchowie w dniu 22.07 przyniosły tytuł mistrza Andrzejowi Kaczmarkowi. III miejsce zajął sternik Bronisław Rybicki. Przy tej okazji odbyły się dla cadetów Regaty Sprawnościowe, w których zwyciężył S. Sawko.
W okresie od 15.06 do 15.07 członkowie sekcji odbyli planowany rejs do krajów skandynawskich w bardzo ciężkich warunkach atmosferycznych, czego skutkami były objawy ciężkiej choroby morskiej.
Rejs obfitował w wypadki komiczne, momenty błogiego lenistwa oraz chwile, które można zaliczyć do bardzo niebezpiecznych, gdy podczas silnego sztormu pływaliśmy między skałami Koster Fiordu, gdzie między innymi weszliśmy na mieliznę, a przy zejściu wydarzył się wypadek, który obserwującym Szwedom dał wiele radości i śmiechu, gdy sześciu dzielnych żeglarzy wpadło w ubraniach do wody. Podczas rejsu władze sprawowali J. Morzycki — kapitan, A. Flakowski — I oficer, A. Biesiekierski — II oficer, R. Wabik — III oficer. Rejs pod względem szkoleniowym spełnił swoje zadanie i dał kolegom potrzebny staż do uzyskania wyższych stopni żeglarskich. Poznaliśmy kilka miast skandynawskich oraz spotkaliśmy się z nieprzychylnym przyjęciem władz norweskich, co stało się powodem małego skandalu politycznego. Władze norweskie pomimo starań Ambasady Polskiej wyrzuciły nas z portu. Takie postępowanie jest sprzeczne z dobrymi zwyczajami w państwach morskich w stosunku do żeglarzy sportowców.
Po powrocie dnia 31.07 i 01.08 odbyły się egzaminy na stopień sternika jachtowego, który zdało czterech kolegów, natomiast stopień żeglarza zdobyło 21 kolegów.
Po wakacjach Rada Sekcji postanowiła radykalnie rozwiązać sprawę bosmana, który stał się powodem ciężkiego kryzysu w pracy naszej sekcji. Sprawa nabrała takiego obrotu, że niektórzy działacze zrezygnowali z działalności społecznej do czasu wyjaśnienia pewnych spraw z tym związanych. Po dwumiesięcznym kryzysie sprawa została załatwiona ku pożytkowi żeglarstwa w naszym klubie.
W dniu 26.09 odbyła się Spartakiada Powiatowa, w której R. Wabik zdobył I miejsce w klasie Omega, II miejsce — J. Twardowski, w klasie Cadet I m. S. Sawko.
Występ naszych kadeciarzy na arenie województwa w Błękitnej Wstędze Turawy w dniu 05.09 dał S. Sawko II miejsce. Tę lokatę można zaliczyć do dużego sukcesu młodego zawodnika.
Regaty o Puchar Przewodniczącego ZW LOK w Turawie, które odbyły się 09.10, dały pełny sukces naszym sternikom. W klasie Finn nasi zawodnicy zajęli następujące miejsca:
I | J. Twardowski |
II | B. Rybicki |
Po tych regatach do kadry województwa w klasie Finn dostali się: J. Twardowski, B. Rybicki, R. Wabik.
Sezon sportowy, który obfitował w sukcesy zakończył się dużą stratą. 16 paĹşdziernika zmarł śmiercią tragiczną nasz pierwszy sternik morski i pierwszy instruktor żeglarski. Strata ta jest szczególnie bolesna, gdyż kolega A. Flakowski był jednym z inicjatorów wszelkich poczynań w działalności sekcji.
Sezon żeglarski 1965 r. zakończyliśmy zebraniem odbytym dnia 12.12 na którym został podsumowany dotychczasowy dorobek i podany plan na rok przyszły.
1966
W styczniu rozpoczęliśmy następny kurs na stopień żeglarza, który społecznie prowadzą koledzy z sekcji. Po długich przygotowaniach i zabiegach w dniu 11.01. zostały wykonane pierwsze detale do planowanego jachtu, a kiedy będą wykonane ostatnie to jeszcze nie wiadomo.
Po długich „cierpieniach” nasz bosman wykończył nareszcie dwa cadety, które czekały dwa lata na tę chwilę. Nasz stan posiadania wzrósł do 6 sztuk. 20.03 wybuchł pożar na ośrodku w Otmuchowie, w czasie którego spalił się pawilon z czterema nowymi finnami. Strata bardzo duża i trudna do odrobienia.
W dniach 30.04 i 01.05. odbyły się w Turawie regaty o Puchar Zarządu Wojewódzkiego LOK. Nasza ekipa po stracie części sprzętu broniąc zdobytego w ubiegłym roku pucharu, zajęła II miejsce a indywidualnie Jerzy Olesiak zajął II-gie miejsce w klasie Finn. Dnia 29.05. odbyły się pierwsze regaty klubowe w klasie Cadet i Omega. W klasie Cadet kolejność była następująca:
I | S. Sawko z zał. A. Surmą |
II | J. Michalczyk |
III | R. Baran |
W klasie Omega nasza załoga zajęła II miejsce dając się wyprzedzić załodze z Brzegu.
Skład naszej Omegi to: sternik Zbigniew Wawrzkiewicz, załoga J. Wawrzkiewicz, St. Więcek. Po usilnych staraniach o nowy sprzęt w dniu 05.06.1966 r. otrzymaliśmy dwa nowe finny oraz horneta, który staje się jedynakiem na jeziorze Otmuchowskim. Pomału stajemy na nogi ze sprzętem regatowym, który umożliwi dalszy rozwój żeglarstwa regatowego w naszej sekcji. W dniach 08-09.06. odbyły się w Turawie regaty pod nazwą „Białe Żagle na Turawie” na których nasza załoga odniosła duży sukces, co zostało uwidocznione w prasie lokalnej. S. Sawko zaczął się liczyć.
W dniach 11-12.06. odbyła się Spartakiada Wojewódzka i jednocześnie Mistrzostwa Okręgu. Poniższe zestawienie wyników w poszczególnych klasach:
Cadet | |||
---|---|---|---|
1. | R. Płachta | LOK Turawa | 6497 pkt. |
2. | A. Rogowski | LOK Turawa | 6097 pkt. |
3. | S. Sawko | Stal Nysa | 5275 pkt. |
Finn | |||
1. | J. Rogowski | LKS Kotwica | 3827 pkt. |
2. | K. Sumisławski | LOK Turawa | 3128 pkt. |
3. | R. Wabik | Stal Nysa | 2748 pkt. |
4. | J. Olesiak | Stal Nysa | 2398 pkt. |
5. | B. Rybicki | Stal Nysa | 2225 pkt. |
Hornet | |||
1. | J. Kupka | LOK Turawa | 4000 pkt. |
2. | P. Pańczyk | LKS Kotwica | 2620 pkt. |
3. | Z. Wawrzkiewicz | Stal Nysa | 1921 pkt. |
Pirat | |||
1. | J. Twardowski | Stal Nysa | 4316 pkt. |
2. | R. Lipiński | LOK Turawa | 2936 pkt. |
3. | K. Pallarz | LOK KoĹşle | 1987 pkt. |
Trzeba tu nadmienić, że Twardowski okazał się klasą dla siebie i swych przeciwników zwyciężał jak chciał, co widać z różnicy punktów.
Na zorganizowany rejs bałtycki z naszego klubu wyjechało 8 osób. Rejs z powodu bałaganu w ośrodku LOK nie odbył się i wszyscy koledzy zostali na kursie w Jastarni. W wyniku tego kursu dwóch kolegów uzyskało stopień st. jachtowego, a trzech zdało egzaminy na st. morskich, lecz z braku stażu stopnia nie uzyskali. Po takim kursie w ośrodku LOK postanowiliśmy dołożyć wszelkich starań i wybudować własny jacht morski.
Dnia 17.07. odbyły się Mistrzostwa okręgu juniorów w klasie Finn, mistrzem został Zbigniew Wawrzkiewicz. Od 07.08. na okres wakacji bosmanem został Ryszard Wabik, który miał zadanie zaprowadzić porządek w ośrodku, jednocześnie trenując na Finie. Z pierwszej części powierzonego mu zadania nie wywiązał się należycie, natomiast co do drugiego, zadanie wypełnił. W sierpniu odbył się spływ Odrą w dwie omegi i jedną motorówką pod kierownictwem M. Michalskiego z naszym młodym narybkiem, spływ należy uznać za udany. Udział naszych załóg w „Pucharze Targów Poznańskich” nie przyniósł sukcesów, a S. Sawko zajął 11 miejsce na 68 zawodników. Był to pierwszy występ naszego zawodnika na arenie krajowej i można go zaliczyć do sukcesu. Następny poważny start na Mistrzostwach Polski Cadetów i tu nie odnieśliśmy sukcesów, gdyż nasza załoga zajęła dopiero 43 miejsce na 86 startujących. dnia 14.08. odbyły się w Otmuchowie regaty o puchar O.R.Z.Z. w klasach Finn, Omega i BM. W klasie Finn I miejsce zajął Z. Wawrzkiewicz, w klasie Omega I miejsce zajął A. Kaczmarek z załogą R. Wolański i T. Kotwiński. W klasie BM I miejsce zajął T. Swoboda z załogantem W. Nobisem.
Klubowe eliminacje w klasie Finn na zakończenie sezonu 1966 r. ustaliły następującą kolejność w klubie:
- Ryszard Wabik
- Jerzy Olesiak
- Zbigniew Wawrzkiewicz
- Alojzy Sofiński
- Józef Twardowski
- Bronisław Rybicki
Jest to nasza kadra klubowa na bieżący i przyszły sezon nawigacyjny oraz regatowy.
W dniach 10-11.09. odbyły się regaty o Puchar Ziem Południowych w naszym ośrodku. Udział brały okręgi: wrocławski, opolski, katowicki, i krakowski. Pierwsze miejsce zajął okręg opolski. W reprezentacji okręgu startowały dwie nasze załogi. W Cadetach niezawodny okazał się S. Sawko, który zajął drugie miejsce oraz zakwalifikował się do reprezentacji Opolszczyzny na Centralną Spartakiadę. Drugi nasz reprezentant zajął przedostatnie miejsce w kl. Finn i nie zabłysnął.
Ostatnią imprezą żeglarską w Otmuchowie były jesienne eliminacje kadry okręgu w klasie Finn, Hornet i Cadet, a jednocześnie miały wyłonić reprezentację Opolszczyzny na centralną spartakiadę w 1967 r. Po zaciętej walce w klasie Finn I miejsce zajął Zbigniew Wawrzkiewicz. Po tych eliminacjach w skład reprezentacji Opolszczyzny weszli następujący koledzy z naszej sekcji:
- w klasie Finn — Zbigniew Wawrzkiewicz, J. Olesiak, B. Rybicki
- w klasie Hornet — J. Twardowski
- w klasie Cadet — S. Sawko
Tym akcentem zakończyliśmy sezon żeglarski i pozostała troska o nowy sprzęt, w którego otrzymaniu jest duża nadzieja.
1967
Rok 1967 rozpoczęliśmy od zorganizowania obozu treningowego dla kadeciarzy w dniach 27.12.1966 r. do 04.01.1967 r. w którym uczestniczyło 16 zawodników pod kierownictwem K. Kochanowskiego. Obóz znacznie podniósł poziom wyszkolenia teoretycznego i kondycyjnego zawodników. Na wyniki trzeba będzie poczekać do lata i startów potwierdzających słuszność założeń treningowych. W styczniu otrzymaliśmy pieniądze na zakup dwóch łodzi klasy Hornet oraz jednej łodzi klasy FD. Ĺodzie powyższe zostały natychmiast zamówione w stoczniach. W tym samym miesiącu kupiliśmy też łódĹş klasy DZ, która będzie flagową jednostką naszego klubu. Zakupiliśmy ją w stanie wymagającym małego remontu oraz kompletu nowych żagli.
W dniu 23.01. odbyło się zebranie sekcji podsumowujące działalność roku 1966 i wytyczające plan pracy na sezon roku 1967, obejmujący szkolenie nowych członków, uzyskiwanie wyższych stopni oraz starty w regatach. Dnia 18.03. na kursie w Zegrzynku Kazimierz Kochanowski zdobył stopień instruktora żeglarstwa regatowego. Uzyskanie stopnia instruktorskiego przez członka naszej sekcji zapewnia własną kadrę instruktorsko-trenerską.
W marcu ukazała się Ogólnopolska klasyfikacja zawodników za rok 1966, w której nasi zawodnicy znaleĹşli się na następujących miejscach w poszczególnych klasach:
Finn (seniorzy) | |
---|---|
93. | Ryszard Wasik |
116. | Jerzy Olesiak |
115. | Bronisław Rybicki |
na 190 sklasyfikowanych zawodników | |
Finn (juniorzy) | |
36. | Zbigniew Wawrzkiewicz |
47. | Stanisław Sawko |
71. | Roman Marków |
na 104 sklasyfikowanych zawodników | |
Cadet | |
25. | Stanisław Sawko |
106. | Andrzej Wolański |
112. | Zbigniew Michalski |
199. | Leszek Obryk |
212. | Janusz Michalczyk |
na 370 sklasyfikowanych zawodników |
W dniach 17-28.04. Z. Wawrzkiewicz wziął udział w zgrupowaniu kadry narodowej juniorów na Zalewie Zegrzyńskim. Zgrupowanie to pozwoliło Zbyszkowi znacznie podnieść swoje kwalifikacje oraz podpatrzyć, jak inni dobrzy zawodnicy przygotowują sprzęt do regat. Sezon regatowy rozpoczął się w dniach 30.04.-01.05. regatami o Puchar Przewodniczącego ZW LOK W którym nasz zespół zajął I miejsce drużynowo oraz pierwsze miejsce indywidualnie. Wyniki indywidualne z tych regat przedstawiają się następująco:
klasa Cadet | |
---|---|
1. | A. Wolański |
2. | S. Sawko |
6. | Zbigniew Michalski |
Klasa Finn | |
1. | Zbigniew Wawrzkiewicz |
3. | B. Rybicki |
5. | J. Olesiak |
Następne regaty odbyły się w dniach 24.05-28.05. na Zalewie Zegrzyńskim i były eliminacją do kadry Polski juniorów w kl. Finn i Cadet. Nasi reprezentanci spisali się bardzo dobrze zajmując w kl. Cadet III m. (S. Sawko wraz z załogantem R. Wolańskim). Startowały 64 załogi. W klasie Finn Zbigniew Wawrzkiewicz zajął 17 m. na 27 startujących. Do tego nienajlepszego miejsca przyczyniła się awaria łodzi, co uniemożliwiło start w dalszych biegach.
Dnia 04.06. nastąpiło oficjalne otwarcie sezonu żeglarskiego na naszej przystani. Członkowie sekcji stanęli na uroczystym apelu w czasie którego nastąpiło podniesienie bandery. Uroczystość otwarcia zakończono regatami w obsadzie klubowej.
Dnia 18.06. odbyły się regaty zorganizowane przez Trybunę Opolską na Turawie pod nazwą „Białe Żagle na Turawie” Nasza drużyna zajęła I m. odbierając kilkuletni prymat drużynie LOK Opole. Indywidualnie I m. zajął S. Sawko, powtarzając ten sukces po raz drugi. Pozostali nasi zawodnicy zajęli następujące miejsca:
4. | Zbigniew Michalski |
5. | A. Wolański |
W tym tez miesiącu został zakończony remont łodzi DZ, którą uroczyście zwodowano. W parę dni póĹşniej przyszły dwa hornety, powiększając stan tych łodzi do trzech. Kupiliśmy też piękną łódĹş motorową, lecz bez silnika. O silnik do tej łodzi zobowiązał się wystarać prezes klubu Z. Sikorski jeszcze w tym roku. Sprawa silnika to jeden z kłopotów, regatowcy mają inny, który objawia się tym, że nie mogą obsadzić wszystkich regat.
Następne regaty odbyły się 18-25.06. w Poznaniu pod nazwą „Puchar Targów Poznańskich”. Powyższe regaty są imprezą centralną w obsadzie międzynarodowej i nasi zawodnicy zajęli następujące miejsca (na 73 startujących):
36. | Zbigniew Wawrzkiewicz |
51. | J. Olesiak |
54. | B. Rybicki |
Tydzień póĹşniej w tym samym Poznaniu na regatach pod nazwą „Tydzień Cadeta” odbytych 26-28.06. nasz zawodnik S. Sawko z załogantem R. Wolińskim zajął 4 miejsce na 77 startujących. Pozostałe nasze załogi zajęły następujące miejsca: 35 — A. Wolański z zał. Powązką, 48 — Zbigniew Michalski z zał. T. Michalskim. Drużynowo na tych regatach zajęliśmy 5 miejsce.
Następny start to Mistrzostwa Okręgu Seniorów w Otmuchowie w klasach Finn, Hornet i FD. W klasie Finn mistrzem okręgu został J. Olesiak. W klasie Hornet nasz zawodnik J. Twardowski był trzeci, natomiast klasa FD nie wystartowała z powodu nie stawienia się zawodników innych klubów. Mistrzostwa Okręgu Juniorów w klasie Cadet odbyły się w dniach 08-09.07. w Turawie gdzie pierwsze miejsce zajął S. Sawko z zał. R. Wolańskim. Podczas gdy regatowcy starali się zdobywać dobre miejsca w regatach, pozostali członkowie sekcji pływali po jeziorze wypoczywając i szkoląc się. W lipcu Andrzej Biesiekierski zdobył patent instruktora żeglarstwa do stopnia sternika morskiego. W dniach 13-17.07. odbyły się mistrzostwa klubów związkowych w Olsztynie; nasza reprezentacja zajęła IV miejsce drużynowo. Indywidualnie w klasie Finn Zbigniew Wawrzkiewicz zajął 5 miejsce, J. Twardowski był 18 w klasie Hornet, w klasie Cadet nasi zawodnicy zajęli następujące miejsca:
9. | A. Wolański |
11. | S. Sawko |
12. | Zbigniew Michalski |
Z Olsztyna nasi zawodnicy reprezentujący Opolszczyznę udali się do Trzebieży na Centralną Spartakiadę Żeglarską. Sam start poprzedził obóz przygotowawczy, który umożliwił zawodnikom zapoznanie się z nowym akwenem jakim jest Zalew Szczeciński. Start reprezentacji Opolszczyzny należy zaliczyć do udanych, gdyż zajęli VI miejsce na 16 reprezentacji wojewódzkich. Indywidualnie nasi koledzy w poszczególnych klasach uplasowali się na następujących miejscach:
Cadet | 6 | S. Sawko |
---|---|---|
Hornet | 25 | J. Twardowski |
Finn | 26 | Zbigniew Wawrzkiewicz |
36 | J. Olesiak | |
41 | B. Rybicki |
W dniach 15-17.09. odbyły się regaty w obsadzie międzynarodowej zorganizowane przez redakcję Ekspresu Wieczornego na Zalewie Zegrzyńskim. Startowało 85 załóg — S. Sawko wywalczył 9 miejsce. Przed nim znalazły się trzy załogi z NRD i pięć załóg polskich. Następnymi regatami była „Błękitna Wstęga” w Otmuchowie zorganizowana w ramach Spartakiady Powiatowej 24 września. Startowało 29 łodzi w następujących kasach: Cadet, Hornet, Finn, Pirat i Omega. Podczas tego startu pogoda była wymarzona — słońce i lekki wiaterek. W poszczególnych klasach najlepszymi okazali się zawodnicy: kl. Cadet I m. R. Wolański — był to pierwszy start tego zawodnika, w kl. Hornet I m. S. Sawko, który od tego startu zmienił Cadeta, na którym miał dużo sukcesów — na Horneta w związku z tym życzymy mu jeszcze więcej sukcesów niż dotychczas. W klasie Finn najlepszym był Zbigniew Wawrzkiewicz uzyskując miano najlepszego finnisty w naszym klubie, w klasie Pirat nie startowaliśmy z braku łodzi, w klasie Omega zwyciężył J. Stefański wraz z załogą. Stefański tym startem wykazał duży talent i pracowitość. Przy dalszej pracy nad tym zawodnikiem sekcja będzie miała dobrego regatowca, lecz już na innym typie łodzi.
Ostatnim startem naszych zawodników były Mistrzostwa Okręgów w kl. FD. Nasza Załoga, startująca po raz pierwszy w regatach na tego typu łodzi, nie odniosła sukcesu.
Ostatnim wydarzeniem ubiegłego roku było połączenie w dniu 25.09. „Stali” i WKS Pancerni w jeden klub o nazwie Międzyzakładowy Klub Sportowy Nysa. W przyszłym sezonie będziemy pływali już w nowych barwach, a czy będą szczęśliwe — zobaczymy.
W paĹşdzierniku przystąpiono do odbudowy spalonego pawilonu w naszym ośrodku.
1968
Bieżący rok działalności rozpoczęliśmy od zebrania informacyjnego, na którym omówiliśmy ubiegły sezon oraz zostały wytyczone plany na rok obecny. W styczniu rozpoczęliśmy starania o dotację finansową celem zakupu nowego sprzętu. Starania nie dały rezultatu i nowych łodzi nie przybyło.
W lutym sekcja wystąpiła do czynników społecznych Zakładu oraz Dyrektora Naczelnego o pozwolenie zbudowania jachtu pełnomorskiego w czynie społecznym. Zgodę taką uzyskaliśmy u Dyrektora nadspodziewanie łatwo, pomimo krążących plotek, że obecny Dyrektor jest wrogo nastawiony do sportu, a co okazało się tylko plotką. Pierwsze wręgi zaczęliśmy ustawiać w lutym pod kierownictwem A. Biesiekierskiego, który sprawuje główny nadzór nad budową. Największy wkład pracy własnej dotychczas włożyli oprócz w/w J. Olesiak, M. Michalski, T. Kołodziej oraz wielu innych. Budowa nie mogłaby ruszyć i być kontynuowana bez dużej przychylności kier. Pr. 7 A. Jazienickiego, oraz kier. Warsztatów Szkolnych Zbigniewa Cebuchowicza, który w miarę możliwości dużo nam pomagają, aby sekcja i cała załoga miały własny jacht. W miarę postępów w budowie włączyli się inni jak np. kier. Pr. 3 inż. E. Barczak.
W marcu zaczęliśmy rekonesans mający na celu wybudowania przystani nad nowo budującym się zbiornikiem w Głębinowie. Mamy już upatrzony teren, o którego przydział zaczynamy starania. W tym samym miesiącu rozpoczęliśmy kurs na stopień żeglarza i sternika jachtowego — 80 osób, a ile ukończy, pokaże przyszłość. W kwietniu jak co roku rozpoczęły się wyjazdy członków sekcji i kursantów do Otmuchowa na remonty. 7 kwietnia nasi regatowcy wyszli po raz pierwszy na wodę, aby jak najlepiej przygotować się do startów.
Pierwszym startem był udział w regatach pod nazwą Puchar Juniorów w dniach 3-4.05.1968 r. w Zegrzu. Nasza najlepsza załoga z S. Sawko w Hornecie zajęła 13 miejsce na 49 startujących. W klasie Cadet nasz nowy narybek wypadł dość słabo, najlepsza załoga T. Michalskiego zajęła 99 miejsce na 140 startujących. W tej klasie po ubiegłorocznych sukcesach na nowe trzeba będzie poczekać. Na tych zawodach występ naszego horneta pomimo zajęcia oficjalnie 13 miejsca, chociaż w poszczególnych biegach zajmował 8, 3, 2, 11 miejsce. Na ostateczny wynik wpłynęło złożenie protestu technicznego na żagle.
Następny start to nieudane regaty o Puchar Przewodniczącego ZW LOK odbyte w dniach 18-19.05. w których w klasie Finn I miejsce zajął Zbigniew Wawrzkiewicz, w klasie Hornet pierwszy był S. Sawko. W dniu 02.06. odbyły się regaty pod nazwą Białe Żagle na Turawie. Nasza drużyna w klasie Cadet zajęła III miejsce, tracąc zdobyty w ubiegłym roku puchar. Indywidualnie R. Wolański zajął III miejsce. Osłodą porażki z ubiegłego roku było zajęcie I miejsca w grupie żagli bawełnianych. Nasi młodzi zawodnicy postanowili w przyszłym roku ponownie odzyskać stracony puchar.
W maju wzbogaciliśmy się o wózek do transportu trzech hornetów oraz stojak na trzy finny, co z poprzednio posiadanym wózkiem na cadety umożliwia nam łatwe transportowanie łodzi na różne regaty. W obecnym sezonie wprowadziliśmy wypełnienie łodzi styropianem, aby w razie wywrotki można było łatwo łódĹş postawić, co zwiększa bezpieczeństwo załogi.
W dniach 02-06.06. odbyły się regaty o Puchar Targów Poznańskich, w których brały udział dwie nasze załogi. W klasie Finn Zbigniew Wawrzkiewicz zajął 14 miejsce na 32 startujące łodzie, natomiast w klasie Hornet S. Sawko odniósł ogromny sukces zajmując II miejsce na 56 startujące załogi.
W dniach 15-16.06. w Otmuchowie odbyły się Mistrzostwa Okręgu Seniorów w klasie Finn i Hornet. Pogoda w tych regatach dopisała pod każdym względem, było słonecznie i lekki wiatr. Nasi zawodnicy okazali się bezkonkurencyjni w obydwu klasach.
Hornet | |
---|---|
I | S. Sawko |
II | Zbigniew Michalski |
III | A. Wolański |
Finn | |
I | Zbigniew Wawrzkiewicz |
II | J. Olesiak |
W dniach 22-23.06. odbyły się Mistrzostwa okręgu Juniorów w klasie Finn i Hornet. W klasie Hornet zwyciężył ponownie S. Sawko, natomiast w klasie Finn nie odnieśliśmy sukcesów. W tych samych dniach odbyły się egzaminy na stopień żeglarza i sternika jachtowego, które przysporzyły klubowi dalszych kilkunastu wykwalifikowanych żeglarzy.
W lipcu na kursie w Jastarni czterech naszych kolegów uzyskało stopień sternika morskiego oraz instruktorów żeglarstwa: Leszek Chajdaś, Jerzy Chajdaś, Bronisław Rybicki, Zygmunt Giera. Posiadają oni obecnie najwyższe stopnie żeglarskie, dające prawo pełnienia funkcji oficerskich w rejsach morskich i prowadzenie wszelkiego rodzaju szkoleń żeglarskich.
W dniach 19-21.07. na jeziorze Zegrzyńskim odbyły się Mistrzostwa Polski Klubów Związkowych, w której brała udział nasza reprezentacja w liczbie czterech osób. Startowało mało zawodników lecz sukcesy duże — kolega S. Sawko z załogantem Zbigniewem Powązką zdobył tytuł Mistrza Polski zajmując pierwsze miejsce.
W dniach od 27.07. w Gdyni na Zatoce Gdańskiej odbyły się Mistrzostwa Polski wszystkich pionów sportowych, na których to nasi zawodnicy zajęli następujące miejsca: w klasie Hornet S. Sawko z załogantem Zbigniew Powązką zajęli zaszczytne III miejsce, a tylko pech odebrał im wicemistrzostwo. W klasie Finn najlepszy nasz zawodnik Zbigniew Wawrzkiewicz był 28, a kolega J. Olesiak był 39 na 53 startujące łodzie. W czasie tych regat koledze Wawrzkiewiczowi konkurenci rozbili łódĹş, a kolega Olesiak w pięknym geście odstąpił swoją łódĹş rezygnując ze swej lokaty na tych zawodach, aby lepszy zawodnik od niego i z tego samego klubu mógł zająć lepsze miejsce. Takich przykładów powinno być w sporcie jak najwięcej.
Następnym startem naszych zawodników były Mistrzostwa Polski Juniorów w Charzykowych w dniach 01-05.07. Startowało naszych pięć łodzi, lecz sukcesem mogą się poszczycić tylko S. Sawko z załogantem Zbigniew Powązką, którzy zajęli 6 miejsce, następna załoga z Zbigniew Michalskim i A. Surma zajęła 33 miejsce na ogólną liczbę 39 startujących. Podczas bardzo ciężkich warunków atmosferycznych młodzi finniści zajęli ostatnie miejsca i tak: Stefański 37 a Michalski 40 na 40 startujących łodzi.
W klasie Cadet też odbyło się bez sukcesów, gdyż na 88 łodzie nasz zawodnik Bezara zajął 87 miejsce.
W tym miesiącu stan posiadania naszej sekcji wzbogacił się o plastikowego finna, horneta i cadeta. Co już z posiadanymi poprzednio stanowi 4 finny, 4 hornety i 7 cadetów.
Podczas gdy regatowcy mają bardzo dużo startów, w Otmuchowie pozostali członkowie sekcji pływają turystycznie.
Budowa jachtu posuwa się systematycznie na przód. W czasie tego miesiąca przystąpiono do montażu poszycia po uprzednim wyprowadzeniu na właściwy profil wręgów.
Z inicjatywy OZŻ Opole w sierpniu zaczęliśmy przeprowadzać regaty kwalifikacyjne z udziałem wszystkich klubów istniejących nad jeziorem Otmuchowskim. Pierwsze regaty z tej serii odbyły się w dniu 25.08. w których nasi zawodnicy zajęli następujące miejsca:
Finn | I | Zbigniew Wawrzkiewicz |
---|---|---|
Hornet | I | S. Sawko |
Cadet | I | T. Michalski z załogantem R. Szewczykiem |
BM | II | J. Lalik |
Następne regaty z powyższej serii odbyły się dnia 1.09. w Otmuchowie i w poszczególnych klasach nasi zawodnicy zajęli następujące miejsca:
Finn | I | Zbigniew Wawrzkiewicz |
---|---|---|
Hornet | I | S. Sawko i Zbigniew Powązka |
Cadet | I | T. Michalski i W. Tomaszewski |
BM | II | J. Lalik |
Regaty 8 września:
Hornet | I | A. Wolański |
---|---|---|
Cadet | I | R. Wolański |
Omega | III | Cz. Zawada |
BM | II | R. Chmielewski |
Regaty odbyte dnia 15.09:
Finn | I | Z. Wawrzkiewicz |
---|---|---|
Hornet | I | S. Sawko |
Cadet | I | T. Michalski |
Omega | III | B. Rybicki |
Regaty odbyte dnia 22.09:
Finn | I | Z. Wawrzkiewicz |
---|---|---|
Hornet | I | S. Sawko |
Cadet | I | T. Michalski |
Omega | II | B. Rybicki |
W dniach 13-15.09. odbyły się regaty o Puchar Ekspresu Wieczornego w Zegrzu, w których nasi młodzi zawodnicy zajęli następujące miejsca (na 117 łodzi):
40 | R. Wolański i Kotwiński |
47 | T. Michalski i W. Tomaszewski |
60 | A. Powązka i R. Stępień |
Jak z tego widać już jest znaczny postęp w stosunku do wiosennych regat na tym samym akwenie. Ostatnimi regatami, w których brali udział nasi zawodnicy był Puchar PZŻ. Odbył się on na Zalewie Zegrzyńskim w dniach 04-06.10. Nasi horneciści, którzy tylko tam startowali, nie wypadli za dobrze, a szczególnie nasz as atutowy S. Sawko, który był dopiero 33. Zbigniew Michalski był 15, A. Wolański był 30.
Tym startem zakończyliśmy sezon nawigacyjny i schowaliśmy sprzęt na zimowe leże. Nasi bosmani wzięli się nareszcie za robotę i po kolei skrobią i remontują sprzęt. W paĹşdzierniku po pewnych perypetiach dotyczących budowy jachtu, a spowodowanych złośliwością niektórych kierowników, którzy nie chcieli pomagać, a jeszcze przeszkadzali sprawa nabrała pomyślnego biegu. Z inicjatywy inż. Zbigniewa Gajderowicza Odlewnia wraz z modelarnią wzięły patronat nad budową deklarując wszelką możliwą pomoc. Jacht do dalszej budowy znalazł pomieszczenie na odlewni, gdzie prowadzi się dalszą budowę.
Pod koniec listopada nasza łódĹş ratunkowa otrzymała nareszcie silnik i przekładnię do śruby. Próba pływania wypadła negatywnie, gdyż skonstruowana przekładnia posiada dużą redukcję obrotów i z tego powodu łódĹş płynie bardzo wolno. Zachodzi konieczność wykonania nowej przekładni.
W listopadzie złożyliśmy do odpowiednich władz wszystkie potrzebne dokumenty do pozyskania terenu nad Głębinowem na nową przystań. Na wynik należy trochę poczekać, jak to zawsze bywa z władzami, od których zależy decyzja.
W tym też miesiącu M. Michalski i A. Biesiekierski byli w Szczecinie celem wstępnego ulokowania zamówienia na wykonanie masztów i innych elementów jachtu. Wynik wyjazdu pozytywny. W tym też miesiącu otrzymaliśmy zawiadomienie z PZŻ, że nasi zawodnicy S. Sawko i Zbigniew Powązka zostali zaliczeni w skład kadry Polski Juniorów na pierwsze półrocze 1969 r. W/w są pierwszymi zawodnikami naszego klubu, którzy uzyskali tak wysoką pozycję w sporcie.
1969
Rok bieżący rozpoczęliśmy od zorganizowania zebrania sprawozdawczego, na którym zostały omówione osiągnięcia w roku ubiegłym i plany na przyszły sezon.
Zorganizowaliśmy w okresie ferii zimowych obóz szkoleniowy dla żeglarzy w Nieleśnie, na którym było 16 osób spośród naszych regatowców, którzy w ubiegłym sezonie bardzo często starowali. W marcu rozpoczęliśmy nowy kurs żeglarski na stopień żeglarza, na który uczęszcza 47 nowych adeptów żeglarstwa.
W okresie do 20.04 żeglarze remontowali sprzęt, a zawodnicy trenowali na sali celem zdobycia kondycji przed nowym sezonem. W tym czasie nasze starania o nowy sprzęt zostały uwieńczone sukcesem i z WKKFiT otrzymaliśmy 4 łodzie regatowe: dwie klasy DK, jednego horneta i jednego cadeta. Po tym zastrzyku sprzętowym sezon otwieramy stanem 19 łodzi, które w dniu 20.04 wystartowały do pierwszych regat na jeziorze Otmuchowskim, które jednocześnie były pierwszymi na OpolszczyĹşnie.
W poszczególnych klasach pierwsze miejsca zajęli następujący zawodnicy: w klasie Cadet R. Wolański, w klasie Finn Zbigniew Wawrzkiewicz, w klasie Hornet A. Wolański. Nasz as atutowy Sawko zajął trzecie. Na tą pozycję złożyło się niestaranne przygotowanie sprzętu, które było przyczyną awarii łodzi i w konsekwencji taka zła lokata tego zawodnika.
W dniach 27.04-01.05. odbyły się regaty o nazwie Puchar Juniorów w Zegrzu k/ Warszawy, gdzie startowały Cadety i Hornet.
W Cadetach nasze załogi zajęły następujące miejsca (na 104 startujące załogi):
53 | T. Michalski |
57 | R. Wolański |
92 | A. Powązka |
Nasi młodzi zawodnicy jeszcze nie mogą osiągnąć klasy swych poprzedników i uzyskać takie sukcesy, jakie były ich udziałem.
W klasie Hornet nasze załogi zajęły następujące miejsca (na 57 startujących łodzi):
1 | S. Sawko |
3 | Zbigniew Powązka |
20 | Zbigniew Michalski |
21 | A. Wolański |
S. Sawko w tym pierwszym poważnym starcie w br. wykazał, że w dalszym ciągu należy do czołówki krajowej w swej klasie i posiada mocną pozycje w kadrze narodowej.
W okresie remontów trzy łodzie pokryliśmy płótnem szklanym klejonym żywicą epoksydową celem zabezpieczenia przed niszczeniem drewna. Jaki będzie tego wynik, przekonamy się pod koniec sezonu.
25.05. odbyły się regaty o Puchar Dyrektora Naczelnego ZUP, Rady Robotniczej i Komitetu Zakładowego PZPR w czterech klasach przy pięknej pogodzie i silnym wietrze. W czasie tych regat było bardzo dużo wywrotek oraz awarii sprzętu i w związku z tym „pewni” mistrzowie zostali zdetronizowani i nie zdobyli pierwszych miejsc. Kolega Wawrzkiewicz utopił łódĹş i po udzieleniu mu pomocy ostatecznie był drugi, a niespodziewanym zwycięzcą w klasie Finn został Stefański. W klasie Hornet as atutowy Sawko złamał maszt i po naprawie awarii zadowolić się musiał drugim miejscem. Zwycięzcą w klasie Hornet został Zbigniew Michalski. W klasie Cadet zwycięzcą został R. Wolański ze swym załogantem. W/w otrzymali piękne puchary ufundowane przez Dyrektora, RZ, RR i PZPR. W klasie OK nasi zawodnicy, którzy pierwszy raz startowali na łodziach tej klasy nie wykazali się wysokimi umiejętnościami, a co za tym idzie i dobrymi wynikami.
W działalności kierownictwa sekcji wprowadzono comiesięczne zebrania wszystkich członków zarządu celem omówienia przy kawie wszystkich spraw dotyczących działalności sekcji i jej spraw. Zarząd sekcji obecnie składa się z sześciu osób, które zajmują się całą działalnością żeglarską w naszym klubie.
W dniu 15.06. odbyły się regaty organizowane przez Trybunę Opolską pod nazwą „Białe Żagle” na Turawie. Regaty te odbywają się tylko dla najmłodszych zawodników w klasie Cadet. Nasi zawodnicy spisali się bardzo dobrze, zdobywając cztery pierwsze miejsca. Zwycięzcą został T. Michalski pokonując wszystkich rywali z Opolszczyzny. Życzymy temu młodemu zawodnikowi dalszych sukcesów w tej pięknej konkurencji. Jednocześnie odbyły się Mistrzostwa Okręgu Juniorów, w których I miejsce zajął S. Sawko z załogantem Zbigniewem Powązką, drugi był A. Wolański, a trzeci Zbigniew Michalski. Z różnych przyczyn nie odbyły się mistrzostwa okręgu w innych klasach, nad czym należy ubolewać, że zarząd OZŻ nie przeprowadził tak poważnych imprez, na których nasi zawodnicy mogli się zmierzyć ze swoimi rywalami na OpolszczyĹşnie. W lipcu i sierpniu trzej nasi koledzy odbyli rejs morski na jachcie „Albatros” oraz na „Zewie Morza” zdobywając dalsze mile potrzebne do osiągnięcia wyższego stopnia w żeglarstwie. Obecnie członkowie sekcji mają duże trudności z uzyskaniem miejsca na jachcie i wszyscy z utęsknieniem czekamy na zakończenie budowy naszego jachtu, o którym są już wzmianki w prasie.
W regatach zorganizowanych przez KS „Czarni” Otmuchów pod nazwą Rok Elsnerowski nasi zawodnicy zajęli pierwsze miejsca: w klasie Cadet R. Szczygieł, w klasie OK-Dinghy S. Nowacki, w klasie Finn W. Flakowski. Czołowi nasi zawodnicy w tym czasie przebywali na zgrupowaniu w Kiekrzu, które zostało zorganizowane przed Spartakiadą Młodzieży. W dniach 17.08. odbyły się Regaty o Puchar Przewodniczącego PRN w Grodkowie, w którym nasi zawodnicy bez asów atutowych zajęli drużynowo drugie miejsce za MZKS „Czarni” Otmuchów.
W dalszym ciągu trwa budowa naszego jachtu, który w sierpniu był już na tyle gotowy, że przystąpiliśmy do metalizacji oraz malowania wnętrza jachtu.
Po długich dyskusjach przyjęliśmy nazwę jachtu „BIES”. Związek Żeglarski zarejestrował naszego „Biesa” pod numerem siedemnastym i całkowite oznaczenie będzie na żaglu przedstawiało się następująco: VIII PZ-17
W dniach 18-22.08. odbyły się Związkowe Mistrzostwa Polski w Żeglarstwie na jeziorze w Kiekrzu. Nasi zawodnicy wypadli słabo i nawet as atutowy S. Sawko zajął dopiero 8 miejsce, a T. Michalski był 32, a A. Powązka uplasował się na 34 miejscu. W klasie Finn Cz. Zawada nie odegrał żadnej roli.
Na Mistrzostwach Polski Seniorów w Trzebieży, które odbyły się w dniach 25-29.08. nasze załogi spisały się bardzo dobrze i tak S. Sawko zajął III miejsce zdobywając brązowy medal. Druga nasza załoga z Zbigniew Michalskim zajęła 16 miejsce, co też jest bardzo dobrym wynikiem.
W najpoważniejszej imprezie bieżącego roku, którą była Spartakiada Młodzieżowa w Kiekrzu w dniach 01-08.09, nasze załogi odniosły umiarkowany sukces, a szczególnie S. Sawko ostatecznie zajął 4 miejsce i tylko przypadek sprawił, że nie był mistrzem spartakiady, gdyż po pięciu biegach był pierwszy, a nie odbyty szósty bieg zepchnął go na czwarte miejsce. Stało się to za przyczyną regulaminu obowiązującego w żeglarstwie. Druga nasza załoga w Hornecie zajęła 12 miejsce i był nim Zbigniew Michalski. Natomiast w klasie Cadet nasze załogi zajęły bardzo słabe miejsca, a mianowicie 35 T. Michalski i 37 R. Szczygieł.
W regatach o Puchar Polski Południowej odbytych we Wrocławiu startowały tylko nasze załogi w klasie Hornet. Nasi sternicy zajęli następujące miejsca: Zbigniew Powązka zajął II miejsce, a A. Wolański był czwarty. Zbigniew Powązka starował pierwszy raz jako sternik po długim okresie startów jako załogant.
We wrześniu otrzymaliśmy zawiadomienie, że GKKFiT przyznał nam milion złotych na wykończenie jachtu. Po otrzymaniu tego zawiadomienia dopiero rozpoczęły się kłopoty związane z możliwością użytkowania tych pieniędzy. Sprawy związane z formalnym załatwianiem wszystkich załączników i podpisów tak dały się we znaki, że już kilka razy ręce nam opadały i następowała chęć rzucenia wszystkiego i przestania zajmowania się tymi sprawami, gdyż nasze przepisy są najskuteczniejszym sposobem zabicia wszelkiej inicjatywy zmierzającej do wykonania poważnego czynu społecznego. Trudności związane z załatwieniem możliwości pobrania tego miliona załatwimy jednak pomimo wszelkich przeciwności.
W dniu 28.09. odbyły się ostatnie poważne regaty na Jeziorze Otmuchowskim pod nazwą „Błękitna Wstęga Otmuchowa”. W tych regatach nasi zawodnicy zajęli cztery razy pierwsze miejsca, a tylko w klasie Omega nasz zawodnik nie odegrał czołowej roli. W klasie Cadet pierwszy był T. Michalski, w klasie Hornet niezawodny S. Sawko, w klasie Finn Zbigniew Wawrzkiewicz, a w klasie OK-Dinghy E. Tajduś. Tym startem zakończyliśmy sezon żeglarski na Jeziorze Otmuchowskim. W tym roku nasi zawodnicy mieli piękne sukcesy, lecz nie obeszło się też bez przykrych niespodzianek, do których należy zaliczyć słabe wyniki naszych młodych załóg, szczególnie w Cadetach.
W dniach 09-12.10. odbyły się regaty z okazji 50-lecia Żeglarstwa Polskiego w Zegrzu. Nasi zawodnicy wypadli dobrze, a S. Sawko z Zbigniewem Powązką zajęli II miejsce za mistrzem Europy. Taka wysoka lokata w tych regatach wykazała, że Sawko należy do grona najlepszych zawodników w swojej klasie. Należy żałować, że tak dobry zawodnik na przyszły rok nie będzie startował w naszych barwach, a to z tej przyczyny, że odszedł z naszego miasta do Gdańska, gdzie rozpoczął studia na politechnice. Życzymy mu sukcesów sportowych na innym terenie oraz sukcesów na uczelni.
W ciągu sezonu odbywały się regaty klasyfikacyjne we wszystkich klasach istniejących na naszym jeziorze. Po obliczeniu sumarycznych wyników najlepszymi zawodnikami na jeziorze Otmuchowskim w naszym klubie zostali w klasie Finn Wawrzkiewicz, Zawada, Stefański, w klasie Hornet S. Sawko, Zbigniew Michalski, A. Wolański. W klasie Cadet najlepszymi byli R. Wolański, T. Michalski i Rajko. W klasie OK-Dinghy Tajduś, Nowacki. Takimi osiągnięciami jak wyżej zakończono sezon żeglarski 1969 r., a zaczęły się przygotowania do następnego sezonu.
W listopadzie i grudniu pokryliśmy następne trzy łodzie włóknem szklanym z żywicą epoksydową, co z ubiegłorocznymi z takim samym pokryciem dało nam 6 łodzi turystycznych pełnosprawnych, a przed tą operacją powyższe łodzie nadawały się tylko do kasacji.
WKKFiT chce powołać przy naszym klubie sekcję wiodącą w żeglarstwie na całą Opolszczyznę.
W grudniu Uchwałą Zarządu Polskiego Związku Żeglarskiego nadano Andrzejowi Biesiekierskiemu tytuł Zasłużonego Działacza Żeglarstwa Polskiego za duży wkład w rozwój żeglarstwa na terenie Opolszczyzny.